Η οργάνωση του ψυγείου

Αν και ζούμε σε μια εποχή που η συντριπτική πλειοψηφία των νοικοκυριών διαθέτει ψυγείο, τυχαίνει συχνά να μη το λειτουργούμε όπως πρέπει. Συχνά το παραγεμίζουμε ή δεν τοποθετούμε τα πράγματα στις «κατάλληλες» θέσεις, θα εξηγήσουμε παρακάτω τι σημαίνει «κατάλληλη» θέση. Αυτά και άλλα θα αναδείξουμε παρακάτω. Επίσης θα δούμε πώς ο εφοδιασμός και η οργάνωση του ψυγείου μπορούν να επηρεάσουν το σωματικό βάρος.

 

 

Σημείο πρώτο είναι βέβαια η θερμοκρασία του ψυγείου. Η συντήρηση πρέπει να λειτουργεί μεταξύ 4°C και 1°C. Μέσα σ ’αυτό το εύρος αποτρέπεται ή επιβραδύνεται η ανάπτυξη βακτηρίων. Από την άλλη μεριά η κατάψυξη πρέπει να λειτουργεί κάτω των -18°C, θερμοκρασία η οποία εμποδίζει το πολλαπλασιασμό των βακτηρίων.

 

Σημείο δεύτερο είναι η καθαριότητα. Αν σκέφτεστε να οργανώσετε το ψυγείο εξ’ αρχής καλό θα ήταν να το αδειάσετε και να το καθαρίσετε βγάζοντας ράφια και συρτάρια για να πλύνετε όσο γίνεται καλύτερα. Πέρα όμως από τη γενική καθαριότητα φροντίστε να καθαρίζετε το ψυγείο με σαπούνι και νερό σε τακτά χρονικά διαστήματα και να ελέγχετε τα βάζα, τα τάπερ και κάθε άλλη συσκευασία ώστε να βεβαιωθείτε πως δεν στάζουν δημιουργώντας εστίες ανάπτυξης βακτηρίων. Μην παραλείπετε να συσκευάζετε όλα τα τρόφιμα σε κατάλληλες μεμβράνες, σακούλες τροφίμων ή τάπερ.

 

Διαβάστε τις οδηγίες πάνω στις συσκευασίες από τα τρόφιμα ώστε να ξέρετε πότε για πόσο και σε ποιο σημείο του ψυγείου να τα τοποθετήσετε.

  • Πότε: κάποια τρόφιμα πρέπει να συντηρούνται στο ψυγείο από την αγορά τους και μετά και άλλα από το άνοιγμα και μετά.
  • Για πόσο: ελέγχετε την ημερομηνία λήξης των προϊόντων πριν τα καταναλώσετε ειδικά αν τα είχατε για καιρό. Να είστε προσεκτικοί με τα φαγητά που έμειναν, αυτά δεν έχουν ημερομηνία λήξης και καλό είναι να μη μένουν πάνω από 4 ημέρες.
  • Που: κάποια τρόφιμα όπως τα καρυκεύματα διατηρούνται για καιρό και όχι απαραίτητα στην υψηλότερη θερμοκρασία, κατά συνέπεια θα μπορούσαν να μπουν στη πόρτα του ψυγείου. Αντίθετα οι χυμοί, το γάλα, το βούτυρο, το γιαούρτι και το κρέας είναι καλό να τα τοποθετούμε στα ράφια του ψυγείου όπου η θερμοκρασία είναι η χαμηλότερη δυνατή. Συγκεκριμένα το κρέας αν είναι ωμό θα μπορούσατε να το βάλετε στο κατώτερο ράφι ώστε να μη στάξει σε άλλα τρόφιμα ή γεύματα. Ενώ ειδικά τα φρούτα και τα λαχανικά διατηρούνται καλύτερα στα συρτάρια, όπου είναι πιο δροσερά, ειδικά αν τα συρτάρια αυτά δεν ανοιγοκλείνουν συνεχώς.

 

Μία φορά την εβδομάδα ελέγξτε για τρόφιμα των οποίων η ημερομηνία λήξης έχει περάσει προκριμένου να τα αφαιρέσετε από το ψυγείο. Φροντίστε να τοποθετείτε τα τρόφιμα τα οποία «λήγουν» νωρίτερα σε θέσεις πιο μπροστά από αυτά που συγκριτικά θα λήξουν αργότερα. Για να το πούμε πιο απλά τοποθετείτε αυτό που αγοράσατε τελευταίο πίσω από αυτά που έχετε ήδη. Εναλλακτικά μπορείτε να τοποθετείτε τα τρόφιμα σε σειρά μεγέθους, τις μεγάλες συσκευασίες πιο πίσω και τις μικρές πιο μπροστά ώστε όταν ανοίγετε το ψυγείο να μπορείτε εύκολα και γρήγορα να διακρίνετε που βρίσκεται αυτό που θέλετε.

 

Κλείνοντας να σημειώσουμε πως το περιεχόμενο του ψυγείου σας επηρεάζει και το σωματικό βάρος. Αν κάποιες τροφές δεν είναι εύκολα διαθέσιμες είναι ευκολότερο να τις αποφύγουμε. Προσπαθήστε λοιπόν να μην το εφοδιάζεται με επεξεργασμένα τρόφιμα, ή με άλλα που περιέχουν πολύ ζάχαρη ή/και κορεσμένα λίπη. Τέλος αποθηκεύστε τα φαγητά σε μερίδες αποφασισμένες από πριν ώστε να είναι δυσκολότερο να ξεφύγετε σε ποσότητα αργότερα.