Ψωμί και σωματικό βάρος

Οι περισσότεροι θεωρούν πως τρώγοντας ψωμί βάζουν εύκολα βάρος.

Πράγματι όταν αποφασίζουμε πως πρέπει να χάσουμε κάνα κιλό το πρώτο πράγμα που μειώνουμε ή καταργούμε από τη διατροφή μας είναι το ψωμί.

Παρόλα αυτά βλέπουμε πως ενώ η κατανάλωση ψωμιού έχει υποχωρήσει τα ποσοστά παχυσαρκίας αυξάνονται. Ίσως γι’ αυτό οι μελέτες πάνω στη σχέση της κατανάλωση ψωμιού με το σωματικό βάρος και την περιφέρεια μέσης, λένε μια άλλη ιστορία.

Φαίνεται πως είναι το λευκό ψωμί που συνδέεται με την αύξηση βάρους και το παραπανίσιο κοιλιακό λίπος. Αντίθετα, η κατανάλωση ψωμιού ολικής άλεσης (στο πλαίσιο μιας μεσογειακής διατροφής) δεν φαίνεται να επηρεάζει την αύξηση βάρους θετικά.

 

sourdough

 

Ενώ δεν γνωρίζουμε με σιγουριά πώς το ολικής άλεσης εξασφαλίζει αυτά τα πλεονεκτήματα, έχει αξία να καταγράψουμε πιθανούς τρόπους με τους οποίους μας βοηθά να αποφύγουμε να πάρουμε περιττό βάρος. Αυτοί είναι:

 

Πρόσληψη ενέργειας

Γνωρίζουμε το αποτέλεσμα που έχουν τα προϊόντα ολικής άλεσης στην όρεξή μας.

Σε σύγκριση με τα επεξεργασμένα μας κάνουν να νοιώθουμε χορτασμένοι για περισσότερο.

Κατά συνέπεια τρώμε λιγότερο και άρα η ενεργειακή πρόσληψη μειώνεται. Επιπροσθέτως, τα ολικής άλεσης έχουν μικρότερη ενεργειακή πυκνότητα από τα επεξεργασμένα.

Οπότε για την ίδια ποσότητα δεν προκαλούν την ίδια αύξηση βάρους.

 

Γλυκαιμικός δείκτης

Ο Γλυκαιμικός δείκτης (ΓΔ) είναι μια τιμή που αντανακλά το μέγεθος της επίδρασης ενός συγκεκριμένου φαγητού ή γεύματος στα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα.

Το ψωμί ολικής άλεσης έχει χαμηλό ΓΔ, που σημαίνει πως τα θρεπτικά συστατικά του απορροφούνται και χωνεύονται με αργότερο ρυθμό (από το επεξεργασμένο).

Με αποτέλεσμα να απελευθερώνονται γαστρεντερικά πεπτίδια που μας κάνουν να νοιώθουμε χορτασμένοι και γι’ αυτό να τρώμε πιο λίγο.

 

Φυτικές ίνες

Υπάρχουν τρεις τρόποι με τους οποίους οι φυτικές ίνες πιθανώς να επιδρούν στη ρύθμιση του βάρους και τη συσσώρευση κοιλιακού λίπους.

  • Πρώτον, οι ίνες σχηματίζουν διάλυμα με το νερό το οποίο περιορίζει την ποσότητα γλυκόζης που απορροφάται.
  • Δεύτερον, μειώνοντας την ινσουλίνη που παράγεται μετά το γεύμα οι ίνες ίσως επηρεάζουν τη μείωση λίπους και ενισχύουν το αίσθημα κορεσμού.
  • Και τρίτον οι ίνες εντείνουν το αίσθημα κορεσμού και μέσω της εντερικής ορμόνης. Η οποία λειτουργεί ανεξάρτητα από την αντίδραση της γλυκόζης μετά το γεύμα.

 

fiber

Εντερικοί μικροβιοτικοί οργανισμοί

Εδώ ο μηχανισμός που οι μικροβιοτικοί επηρεάζουν τη ρύθμιση του βάρους βασίζεται σε μια υπόθεση.

Πιστεύουμε αφενός ότι παίζουν κάποιο ρόλο στην εξαγωγή της ενέργειας από το φαγητό που καταναλώνουμε και αφετέρου ότι βοηθούν στην αποθήκευση αυτής της ενέργειας.

Σε συνδυασμό με το γεγονός πως η σύνθεση των μικροβιοτικών είναι διαφορετική σε όσους είναι λεπτοί σε σύγκριση με όσους είναι παχύσαρκοι, καταλήγουμε πως αυτός είναι άλλος ένας πιθανός μηχανισμός που το ψωμί ολικής άλεσης ωφελεί στη ρύθμιση βάρους.

 

 

Πηγή

Serra-Majem L., Bautista-Castano B (2015) Relationship between bread and obesity, British Journal of Nutrition, 113: S29-S35.