Δίαιτα από Δευτέρα

«Δίαιτα από Δευτέρα». «Δίαιτα από τον καινούργιο χρόνο».

Είναι δυο από τις φράσεις που οι περισσότεροι από μας έχουμε υποσχεθεί στον εαυτό μας. Υπάρχουν διάφοροι περίοδοι που αρκετοί άνθρωποι ξεκινούν μια νέα προσπάθεια. Μια από αυτές είναι ακριβώς μετά τις γιορτές των Χριστουγέννων.

 

 

Και φέτος λοιπόν πολλοί άνθρωποι θα κληθούν να αποφασίσουν με ποιον τρόπο θα πρέπει να διαχειριστούν το θέμα του βάρους τους. Μεταξύ των επιλογών που αναλογίζονται είναι οι εξής:

  • Να ξεκινήσουν μόνοι τους δίαιτα.
  • Να απευθυνθούν σε επαγγελματία διαιτολόγο – διατροφολόγο.
  • Να κάνουν ένα από τα παραπάνω μαζί με άσκηση.
  • Να κάνουν κάτι από τα παραπάνω ταυτόχρονα με τη χρήση κάποιου συμπληρώματος διατροφής που αφορά στη μείωση του βάρους.
  • Να ακολουθήσουν κάποια «θεραπεία» που υπόσχεται μείωση του λίπους.
  • Να ακολουθήσουν την «ανορθόδοξη» μέθοδο κάποιου μη ειδικού «γκουρού» της δίαιτας.

Μάλιστα, οι περισσότεροι από μας θεωρούμε ότι ξέρουμε ακριβώς τι πρέπει να κάνουμε: να τρώμε λιγότερο και πιο ποιοτικά, να κάνουμε άσκηση, κτλ. Όμως, όλα αυτά είναι πιο εύκολο να ειπωθούν παρά να γίνουν πράξη. Ακόμα και όταν έχουμε κίνητρο η αλλαγή των συνηθειών είναι δύσκολη.

Στη δίαιτα ο προορισμός είναι πιο επιθυμητός από το ταξίδι καθώς το δεύτερο απαιτεί κόπο και χρόνο ενώ θεωρούμε πως μόνο ο προορισμός έχει αξία. Επιπρόσθετα, το ταξίδι για τη μείωση του βάρους φέρει στην επιφάνεια μια σειρά από «δυσάρεστα» συναισθήματα όπως απογοήτευση, παραίτηση, αίσθηση αποτυχίας, μελαγχολία, κτλ. Βέβαια στην περίπτωση της μείωσης βάρους η υποτροπή είναι συχνή, σχεδόν αναπόφευκτη. Αυτό είναι μια αντίληψη που έχει εδραιωθεί στη σκέψη των περισσότερων ανθρώπων ήδη.

 

 

Θυμόμαστε, για παράδειγμα, ότι ξεκινήσαμε δίαιτα με έναν επαγγελματία διαιτολόγο πριν λίγα χρόνια, καταφέραμε να μειώσουμε το βάρος μας – όχι όμως να φτάσουμε στον «τελικό» μας στόχο πόσο μάλλον να συντηρήσουμε την επιτυχία και τα επόμενα χρόνια. Φέρνουμε στη μνήμη μας τη στιγμή που «ήμασταν στα καλύτερα μας» εννοώντας τη χρονική στιγμή που το βάρος μας ήταν πιο κοντά στο επιθυμητό από ποτέ. Συχνά μάλιστα προσπαθούμε να καταλάβουμε τι πήγαινε καλά τότε για να το επαναλάβουμε τώρα.

Όμως, όπως χιλιάδες χρόνια πριν είχε αναφέρει ο Ηράκλειτος «Τα πάντα ρει». Το σώμα μας και οι συνθήκες που επηρεάζουν τις διατροφικές μας, καθώς και άλλες συνήθειες, αλλάζουν συνεχώς. Οι εποχές που είχαμε καταφέρει να ελέγξουμε το βάρος μας όπως επίσης και εκείνες που δεν τα καταφέραμε τόσο καλά δεν επιστρέφουν. Οι μόνες αλλαγές που μπορούμε να κάνουμε είναι από εδώ και στο εξής. Όμως, αυτό που μπορούμε να κάνουμε στο τώρα είναι να χρησιμοποιήσουμε τις παλαιότερες εμπειρίες μας για να βελτιώσουμε τη σημερινή στρατηγική μας.

Η αλλαγή είναι μια διαδικασία και όχι ένα γεγονός. Αυτή τη χρονιά χρησιμοποιήστε όσα μάθατε στο παρελθόν από τον εαυτό σας και τις προσπάθειες που κάνατε και συνεχίστε να αλλάζετε. Δεσμευτείτε στην αλλαγή και όχι στον προορισμό. Στη δεύτερη περίπτωση είναι πολύ πιθανό να αδικήσετε τον εαυτό σας και την προσπάθεια σας.

Αυτή η διαδικασία αλλαγής θα πρέπει να γίνεται εκ των έσω (από μας) και όχι εκ των έξω (από εξωτερικούς παράγοντες). Η «μαγική» νέα δίαιτα της χρονιάς, τα «αδυνατιστικά» βοηθήματα καθώς και άλλες μέθοδοι που κατά καιρούς εμφανίζονται υπόσχονται μια λύση εκ των έξω σε ένα πρόβλημα που ο καθένας ακολουθεί το δικό του δρόμο. Δηλαδή υπόσχονται ένα «τρικ» που θα μας βοηθήσει να αδυνατίσουμε με λιγότερο «κόπο» – χωρίς να χρειαστεί να περάσουμε μέσα από μια διαδικασία αλλαγής.

Όμως η μείωση του βάρους είναι μια διαδικασία που απαιτεί αλλαγή εκ των έσω. Απαιτεί αλλαγή της διαχείρισης που κάνουμε στο φαγητό και υπενθυμίζω είναι μια διαδικασία και όχι ένα γεγονός. Ένας επαγγελματίας διαιτολόγος – διατροφολόγος μπορεί να μας δείξει τη σωστή κατεύθυνση, με βάση τι αποδεδειγμένα ωφελεί την υγεία μας και που θα πρέπει να ακολουθήσουμε καθώς και να οργανώσουμε μαζί του μια δομή στη διατροφή μας που θα μας βοηθήσει να το κάνουμε πράξη. Το υπόλοιπο μέρος του ταξιδιού είναι στα χέρια σας.

 

Συγγραφέας, Γιάννης Δημακόπουλος, Κλινικός Διαιτολόγος – Διατροφολόγος.

Το άρθρο αυτό αποτελεί αναδημοσίευση από το περιοδικό Plan Be που κυκλοφορεί μαζί με τον Ελεύθερο Τύπο αλλά και αυτοτελώς στα περίπτερα.