Διατροφή και κρυολόγημα

Το κρυολόγημα προκαλείται από διάφορους ιούς και αποτελεί μόλυνση στη μύτη ή το λαιμό. Πιο συγκεκριμένα ο ιός εισέρχεται στους αεραγωγούς, τα ιγμόρεια, τη ρινική κοιλότητα ή το λαιμό και εκεί αναπτύσσεται. Το σώμα τότε αντιδρά παράγοντας αντισώματα και βλέννα. Ο ιός καταστρέφεται από τα αντισώματα, από τα οξέα στο στομάχι όταν τον καταπίνουμε και ταυτόχρονα αποβάλλεται μαζί με τη βλέννα όταν φυσάμε τη μύτη μας. Το κρυολόγημα παρουσιάζεται με υψηλή συχνότητα και ιδιαίτερα στα παιδιά. Μάλιστα αυτά που είναι 6 χρόνων ή νεότερα είναι και πιο ευάλωτα.

Θα δούμε τι μπορούμε να κάνουμε για να ενισχύσουμε το ανοσοποιητικό μας αλλά και σε ποιο βαθμό η διατροφή μπορεί να έχει κάποιο ρόλο στην καταπολέμηση του κρυολογήματος.

 

Ισχυρό ανοσοποιητικό

Το κομμάτι αυτό αφορά στην πρόληψη, δηλαδή τι μπορούμε να κάνουμε πριν αρρωστήσουμε για να μην αρρωστήσουμε.

Παρόλο που η άμεση σχέση τρόπου ζωής και ανοσοποιητικής λειτουργίας δεν έχει ακόμα τεκμηριωθεί επιστημονικά, ακολουθώντας βασικούς κανόνες καλής υγείας βοηθάτε το σώμα σας να λειτουργήσει καλύτερα και κατ’ επέκταση τη λειτουργία του  ανοσοποιητικού σας.

Τέτοιοι γενικοί κανόνες είναι οι εξής: μην καπνίζεται, μην πίνετε αλκοόλ ή πίνετε λίγο, πλένετε τα χέρια σας και μαγειρεύεται καλά το φαγητό για να σκοτώνονται τα μικρόβια, φροντίζετε να κοιμάστε αρκετά, αποφεύγεται το στρες, ασκηθείτε, προσέξτε τη διατροφή και διατηρείστε ένα υγιές βάρος.

Από την άλλη μεριά υπάρχουν κάποια σημεία που χρήζουν ιδιαίτερης μνείας με πρώτο το ανοσοποιητικό στις προχωρημένες ηλικίες. Οι ηλικιωμένοι είναι πιθανότερο να προσβληθούν από μολυσματικές ασθένειες και επίσης πιθανότερο να καταλήξουν από αυτές. Αν και ο εμβολιασμός κατά της κοινής γρίπης και του πνευμονιόκοκκου δεν είναι εξίσου αποτελεσματικός όσο είναι στα παιδιά και στους νεότερους μειώνει σημαντικά τα ποσοστά ασθενείας σε ηλικιωμένους, οπότε μπορεί να αποτελέσει ένα μέτρο προστασίας. Επίσης κάποιοι ηλικιωμένοι μπορεί να εμφανίσουν έλλειψη σε κάποια βιταμίνη ή ιχνοστοιχείο. Αυτό δεν πρέπει να εκπλήσσει γιατί οι άνθρωποι μεγαλύτερης ηλικίας χάνουν την όρεξή τους και ενδέχεται να ακολουθούν δίαιτες μειωμένης ποικιλίας. Εδώ ενδεχομένως τα διαιτητικά σκευάσματα να μπορούν να βοηθήσουν, πάντα σε συνεργασία με έναν ειδικό.

Ένα δεύτερο σημείο είναι η άσκηση. Το αν η άσκηση ενισχύει ευθέως το ανοσοποιητικό σύστημα  δεν είναι ακόμα ξεκάθαρο, όπως δεν είναι ξεκάθαρο και το ποιας έντασης και βαθμού άσκηση το επηρεάζει λιγότερο/περισσότερο, θετικά/αρνητικά. Αυτό που δεν αμφισβητείται είναι ότι η άσκηση βοηθά να έχουμε καλύτερη καρδιοαγγειακή λειτουργία και να διατηρούμε την αρτηριακή πίεση και το σωματικό βάρος σε φυσιολογικά χαμηλά επίπεδα. Παράλληλα ενδεχομένως το ανοσοποιητικό να ενισχύεται και άμεσα μέσα από τη καλύτερη λειτουργία του κυκλοφοριακού που ευνοεί η άσκηση.

Το τρίτο σημείο αφορά στη σχέση ανοσοποιητικού και διατροφής. Η καλή και τακτική διατροφή είναι απαραίτητη για ένα ισχυρό ανοσοποιητικό σύστημα. Παρόλα αυτά οι μελέτες για τη σχέση μεταξύ διατροφής και ανοσοποιητικού και διατροφής και εμφάνισης ασθενειών δεν είναι πολλές. Μια δίαιτα πρέπει να περιλαμβάνει ένα σύνολο μικροθρεπτικών συστατικών και αν θεωρείται πως η δίαιτά σας υπολείπεται σε τέτοια συστατικά θα μπορούσατε να τα πάρετε μέσω κάποιου σκευάσματος πολυβιταμινών και μετάλλων.

Να θυμάστε πως δεν έχουμε ακόμα αποδείξεις ότι φυτικά και άλλα σκευάσματα μπορούν να βελτιώσουν το ανοσοποιητικό.

 

Αφού ασθενήσετε

Τα φάρμακα αντιμετωπίζουν τα συμπτώματα του κρυολογήματος και δεν πρέπει η διατροφή να θεωρείται ως υποκατάστατο τους. Εδώ θα δούμε τρία τέτοια συμπληρώματα και κατά πόσο βοηθάνε.

Το πρώτο είναι ο ψευδάργυρος. Τα δεδομένα όσον αφορά την πρόληψη του κρυολογήματος μέσω της χορήγησης ψευδαργύρου είναι μικτά. Κάποιες μελέτες δείχνουν ότι βοηθά κάποιες όχι. Αντίθετα φαίνεται πως βοηθά μέχρι κάποιο βαθμό στην αντιμετώπιση των συμπτωμάτων του κρυολογήματος. Σε κάθε περίπτωση δεν πρέπει για κανένα λόγο να πάρετε την ουσία αυτή χωρίς τη συμβουλή ειδικού αφού αντιδρά με άλλα φάρμακα που μπορεί να παίρνετε και μπορεί να έχει σημαντικές παρενέργειες.

Δεύτερο συμπλήρωμα η echinacea. Τόσο για την πρόληψη όσο και για την αντιμετώπιση των συμπτωμάτων οι έρευνες είχαν μικτά αποτελέσματα και είναι δύσκολο να πούμε με βεβαιότητα ότι το βότανο αυτό βοηθά ή όχι. Παιδιά που πήραν εκχύλισμα της echinacea purpurea ενδεχομένως να εμφανίσουν εξανθήματα.

Τέλος η βιταμίνη C σε μεγάλες δόσεις φαίνεται να μειώνει τη διάρκεια των συμπτωμάτων ούτε αυτή όμως προλαμβάνει το κρυολόγημα. Η κατανάλωσή της πρέπει να γίνεται μετά από συμβουλή ειδικού για να αποφεύγονται οι παρενέργειες, όπως διάρροια ή ναυτία.

Αν έχετε κρυώσει καταναλώστε πολλά υγρά, ξεκουραστείτε και επιλέξτε υγιεινά γεύματα. Όσο και αν δεν έχετε όρεξη πρέπει να φάτε. Η τροφή δεν είναι φάρμακο αλλά ενισχύει το σώμα μας ώστε αυτό να ανταπεξέλθει με επιτυχία ενάντια στην ασθένεια.