Η άσκηση με άδειο στομάχι καίει πιο πολύ λίπος;

werwerewΠροκειμένου να χάσουμε βάρος ενδείκνυται να συνδυάζουμε ένα πρόγραμμα διατροφής με τακτική άσκηση.  Και τα δύο μαζί είναι αποτελεσματικότερα τόσο στο άμεσο μέλλον όσο και μακροπρόθεσμα, είναι δηλαδή ευκολότερο να χάσουμε κιλά τώρα και να διατηρήσουμε. Καθώς τα παραπάνω είναι πλέον κοινός τόπος, η έρευνα έχει προχωρήσει στην εξέταση της σχέσης δίαιτας και άσκησης με νέα ερωτήματα. Για παράδειγμα, θα πρέπει να τρώμε πριν ή αφού ασκηθούμε; Πώς επηρεάζει η απόφαση αυτή το αδυνάτισμα;

 

Μια πρόσφατη μελέτη εξέτασε αν η αεροβική άσκηση μετά από ένα βράδυ νηστείας (χωρίς φαγητό) έχει σαν αποτέλεσμα να καεί περισσότερο λίπος. Στη μελέτη αυτή συμμετείχαν είκοσι γυναίκες εθελόντριες χωρισμένες σε δύο γκρουπ. Όλες ήταν ηλικίας μεταξύ 19 και 25 χρονών και ζύγιζαν 55 με 69 κιλά. Καμιά δεν ήταν παχύσαρκη και όλες ήταν υγιείς. Έχει σημασία να σημειώσουμε ότι και τα δύο γκρουπ ακολούθησαν μια δίαιτα με στόχο τη μείωση της ενεργειακής πρόσληψης. Για άσκηση έκαναν μία ώρα αεροβικής άσκησης τρεις φορές την εβδομάδα. Το ένα γκρουπ κατανάλωνε ένα υποκατάστατο γεύματος πριν την εκγύμναση, ενώ στο άλλο ασκούνταν νηστικοί και έπαιρναν το υποκατάστατο μετά.

 

Ίσως αναρωτιέστε πώς προέκυψε αυτή η μελέτη. Η υποκείμενη υπόθεση είναι πως αν κάποιος αποφύγει να φάει πριν ασκηθεί, το σώμα του θα κάψει περισσότερο λίπος. Αναλυτικότερα, γνωρίζουμε πως τα σώματά μας χρησιμοποιούν υδατάνθρακες για ενέργεια, όταν κάποιος μένει νηστικός τα επίπεδα ινσουλίνης και γλυκογόνου είναι χαμηλά και έτσι ο οργανισμός καίει λίπος για τις ενεργειακές του ανάγκες. Αρκετές μελέτες στο παρελθόν έχουν λίγο πολύ στηρίξει αυτή την υπόθεση, παρόλα αυτά πρέπει να σημειώσουμε πως αν το σώμα κάψει περισσότερο λίπος κάποια στιγμή μέσα στη μέρα θα «ισοφαρίσει» καίγοντας περισσότερους υδρογονάνθρακες αργότερα την ίδια μέρhhjjjjα. Το καινούριο με αυτή τη μελέτη είναι πως αποτιμά τις μεταβολές στο βάρος και το λίπος σε σχέση με αερόβια άσκηση και ενώ η ενεργειακή πρόσληψη μειώνεται.

 

Τα αποτελέσματα ήταν λίγο πολύ τα ίδια και για τα δύο γκρουπ. Οι διαφορές στο βάρος και τη μάζα λίπους μεταξύ νηστικών και μη ήταν αμελητέες. Αν το προτιμούμε μπορούμε να φάμε πριν ασκηθούμε, αν πάλι όχι μπορούμε να φάμε μετά και να έχουμε αποτέλεσμα και στις δυο περιπτώσεις.

 

Συμπερασματικά, πρέπει να παρατηρήσουμε πως η μελέτη αυτή εστίασε σε ένα πολύ συγκεκριμένο πληθυσμό, και επομένως τα αποτελέσματα  δεν ισχύουν απαραίτητα και για όλους τους άλλους πληθυσμούς. Επίσης, οι συμμετέχουσες σαν σύνολο ήταν μικρό. Ακόμα, είναι σχεδόν αδύνατο να ελέγξουμε τι τρώνε οι εθελοντές. Βασιζόμαστε στους τελευταίους για να μας δώσουν αναφορές ακριβείας, όμως γνωρίζουμε ότι στη πράξη δεν γίνεται πάντα έτσι. Μια νέα μελέτη θα πρέπει να ξεπεράσει όλους ή κάποιους από αυτούς τους περιορισμούς προκειμένου να βγάλει στερεότερα συμπεράσματα.

 

Πηγή

Schoenfeld BJ, Aragon AA, Wilborn CD et al. (2014) Body composition changes associated with fasted versus non-fasted aerobic exercise, J Int Soc Sports Nutr, 18;11(1):54.